Hoge standaarden in de sport
Onderzoek toont aan dat hoge standaarden in sport schadelijk kunnen zijn voor het welzijn, de motivatie en prestatie van sporters. Toch blijven sportcoaches hoge standaarden stellen, omdat het als essentieel wordt gezien om sporters te begeleiden naar hun volle potentieel. Coaches staan dan ook voor de uitdaging om hoge standaarden te stellen zonder daarbij het functioneren van sporters te ondermijnen. Om hen hierbij te helpen, is het cruciaal om inzicht te krijgen in de beste manier om hoge standaarden te stellen. Gebaseerd op de Zelf-Determinatie Theorie en Achievement Goal Theorie, zal deze studie longitudinale en experimentele designs gebruiken om het effect te onderzoeken van de manier waarop standaarden worden gecommuniceerd (“hoe”) en de inhoudelijke oriëntatie ervan (“wat”). Bovendien zullen we onderzoeken of de psychologische basisbehoeften van sporters de relatie tussen het stellen van hoge standaarden en het functioneren van sporters kunnen verklaren. We zullen daarbij rekening houden met het competitieniveau, gezien verschillende niveaus een aangepaste aanpak kunnen vereisen.
Meer informatie
- Looptijd: November 2025 – Oktober 2028
- Financieringsbron: FWO
- Betrokken onderzoekers: Dr. Sofie Morbée, Prof. Maarten Vansteenkiste
- Externe partners: Prof. Leen Haerens (Faculteit Sport- en Bewegingswetenschappen)
Doelstellingen
Het algemene doel van dit onderzoeksvoorstel is om een dieper theoretisch inzicht te krijgen in de factoren die de effecten van hoge standaarden verklaren en om coaches op verschillende niveaus richtlijnen te geven om hoge standaarden te blijven stellen, waarbij ze het welzijn, de motivatie en de prestaties van hun atleten ondersteunen in plaats van schaden.