Integratieve emotieregulatie onder de loep
Een doctoraatsproject dat in kaart brengt hoe mensen omgaan met hun emoties
Wat houdt een adaptieve omgang met emoties in?
Mensen kunnen dagelijks een breed scala aan emoties ervaren. Het omgaan met deze emoties en het leren reguleren hiervan vormt dan ook een uitdagend proces dat emotieregulatie (ER) wordt genoemd.
Vanuit de Zelfdeterminatie Theorie (ZDT) worden drie verschillende stijlen onderscheiden waarmee mensen op hun emoties kunnen reageren. Een eerste type wordt integratieve ER genoemd en omvat een autonome stijl waarbij mensen op een open, niet-defensieve en authentieke manier met hun emoties omgaan. Suppressie daarentegen vertegenwoordigt een niet-autonome, niet-vrijwillige vorm van ER waarbij emotionele ervaringen worden geminimaliseerd of vermeden. De derde en laatste ER-stijl, dysregulatie, verwijst naar een onvermogen om emoties effectief te reguleren, wat resulteert in ongecontroleerde emotionele ervaringen en uitingen.
Vooral voor integratieve ER blijft er echter nog onduidelijkheid over de precieze invulling van het concept, alsook over de mate waarin dit inderdaad een psychologisch gezonde omgang met emoties omvat. Daarnaast blijft de impact van de verschillende ER-stijlen op uiteenlopende levensdomeinen en tijdens verschillende fases in de levensloop momenteel nog onduidelijk.
Meer informatie

Doelstellingen
Doelstellingen
De centrale onderzoeksdoelen van dit project omvatten onder meer:
- Het valideren van de concepten en de onderliggende structuur van de ER-stijlen binnen ZDT, evenals hun korte- en langetermijneffecten op emotionele verwerking en welzijn.
- Het onderzoeken van de conceptuele overlap en verschillen tussen integratieve ER en andere gerelateerde constructen uit de bredere (niet-ZDT) literatuur.
- Het bestuderen van de antecedenten en de gevolgen van ZDT-gerelateerde ER-stijlen in enkele relevante contexten, waaronder opvoeding, onderwijs en sport.