Hoe ouders praten maakt uit
Een onderzoek naar de invloed van intonatie op de motivatie en reacties van kinderen
Ouders hanteren verschillende motiverende stijlen om kinderen aan te moedigen, waarbij ze autonomie-ondersteunend of controlerend kunnen handelen. Hoewel veel onderzoek zich richtte op wat ouders zeggen, is nog onduidelijk hoe deze motivationele boodschappen via intonatie worden overgebracht.
Dit project onderzoekt in verschillende experimentele studies of autonomie-ondersteunende en controlerende boodschappen een verschillende intonatie hebben, hoe deze intonatie bijdraagt aan de reacties van kinderen, en of er individuele verschillen zijn in zowel het produceren als het waarnemen van verschillende soorten intonatie.
Meer informatie

Doelstellingen
Om kinderen te stimuleren om een activiteit aan te vatten en vol te houden maken ouders gebruik van verschillende motiverende stijlen. Volgens de Zelf-Determinatie Theorie kunnen ouders autonomieondersteunend en uitnodigend handelen, waarbij ze de zin voor initiatief en interesse bij kinderen aanmoedigen. Ouders zijn controlerend en dominerend als ze kinderen verplichten om op een specifieke wijze te denken, voelen of handelen.
Veelvuldig onderzoek heeft gefocust op wat ouders doen en zeggen, dat is op de motivationele inhoud van hun gedrag (‘wat’-component). Echter, geen enkele studie ging na of deze verschillende motivationele inhouden op een verschillende, niet-verbale wijze worden gecommuniceerd, met name via een andere intonatie (‘hoe’-component). Het is best mogelijk dat unieke akoestische kenmerken, zoals scherpte, snelheid, en volume, het gedrag van kinderen beïnvloeden.
In een reeks van experimentele studies beoogt dit project na te gaan...
- of autonomieondersteunende en controlerende motivationele inhouden via een verschillende intonatie worden gecommuniceerd;
- of motivationele inhoud en motivationele intonatie een unieke en interactieve bijdrage hebben in de voorspelling van motivationele, gedragsmatige en fysiologische reactiepatronen van kinderen;
- of er individuele verschillen zijn bij ouders en kinderen in de productie en perceptie van motivationele intonatie.
Publicaties
Vrijders, B., Weinstein, N., Paulmann, S., Soenens, B., Waterschoot, J., & Vansteenkiste, M. (2025). Your prosody matters! The effect of controlling tone of voice on listeners’ experienced pressure, closeness, and intention to collaborate with the speaker. Motivation Science, 11(1), 49–66. https://doi.org/10.1037/mot0000357
Paulmann, S., Vrijders, B., Weinstein, N., & Vansteenkiste, M. (2018). How parents motivate their children through prosody. In 9th International Conference on Speech Prosody 2018 (pp. 2018-51).
Vrijders, B., Weinstein, N., Paulmann, S., Soenens, B., Waterschoot, J., & Vansteenkiste, M. (2024). Your Prosody Matters! The Effect of Controlling Tone of Voice on Listeners across the lifespan. In Proc. SpeechProsody 2024 (pp. 456-461).