Ouders, sociale media en peers
Hoe kunnen ouders de voordelen van sociale media voor vroege adolescenten maximaliseren en tegelijk de schadelijke gevolgen beperken?
In dit doctoraat wordt onderzocht hoe ouders een rol kunnen spelen in het sociale mediagebruik van vroege adolescenten. Daarbij wordt gekeken naar drie vormen van ouderlijke invloeden: media-specifieke opvoedingspraktijken ( i.e. ouderlijke praktijken die expliciet gericht zijn op sociale media), de kwaliteit van de algemene opvoeding en het eigen sociale mediagebruik van ouders, en hoe deze in interactie treden met elkaar. Daarnaast wordt de rol van peers nader onderzocht, gezien hun belangrijke invloed op het leven en het sociale mediagebruik van adolescenten.
Meer informatie
- Looptijd: 2025 – 2029
- Financieringsbron: FWO
- Betrokken onderzoekers: Tessa Van Gucht, Prof. Dr. Bart Soenens, Prof. Dr. Matteo Giletta, Prof. Dr. Koen Ponnet
Doelstellingen
- Nagaan hoe verschillende vormen van ouderlijke invloeden -media-specifieke praktijken, de kwaliteit van de algemene opvoeding en het ouderlijk sociale mediagebruik- een rol spelen in het sociale mediagebruik van adolescenten en daaruit voortvloeiend hun sociale welzijn. Hierbij wordt zowel gekeken naar de unieke bijdragen van elk van deze invloeden als naar hun onderlinge interacties.
- Inzicht verkrijgen in hoe de wisselwerking tussen ouders en peers het sociale mediagebruik van adolescenten beïnvloedt.
- Een dynamisch en transactioneel beeld verkrijgen van de rol van ouders in het sociale mediagebruik van jongeren, met focus op veranderingen in ouderlijke invloeden tijdens de overgang van het zesde leerjaar naar het eerste middelbaar.