SmartphoneSTOP @school
Het invoeren van een smartphoneverbod op scholen kan zowel op school als thuis impact hebben, maar de precieze effecten en randvoorwaarden zijn nog onvoldoende onderzocht. Deze studie brengt, via herhaalde bevragingen bij leerlingen, de impact van het verbod in kaart op vier belangrijke ontwikkelingsdomeinen: cognitief, emotioneel, sociaal en motivationeel. Deelname van ouders en leerkrachten is optioneel. Met deze evidence-based inzichten willen we scholen, ouders en beleidsmakers ondersteunen bij het ontwikkelen van een motiverend en effectief smartphonebeleid.
Wil je als school/leerkracht deelnemen? Schrijf je dan in (rechts onder)
- Wat? Drie vragenlijsten (1 lesuur): mei 2025, november 2025, mei 2026
- Hoe? Wij bezorgen scholen pen- en papier vragenlijsten of link voor online vragenlijst.
- Bij wie?
- Leerlingen van het 1ste t.e.m. 6de jaar secundair onderwijs, alle types onderwijs.
- Ouders en leerkrachten kunnen optioneel meedoen (online vragenlijst, 10 minuten).
- Deelname is volledig vrijwillig en je hebt altijd het recht om de samenwerking op elk moment te stoppen zonder reden te geven. Meer info over Privacy en persoonsgegevens vindt u hier.
- Betrokken onderzoekers: Marlies van de Casteele, Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste, Prof. Dr. Bart Soenens en Prof. Dr. Koen Ponnet

Minder scherm, meer leren?
Ontdek wat het smartphoneverbod écht betekent voor jouw school!
Infofilm
Aarzel niet om contact met ons op te nemen
Locatie
Vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent