Studiedag 'Motiverend in het onderwijs: Vitamines voor de groei van leerlingen'

Gepubliceerd op 24 maart 2017 om 10:49

Informatie

👂 Schooldirecties, leerkrachten, pedagogisch begeleiders, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers,... met een interesse in het thema motivatie 

⏲️ 24 maart 2017

📍 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent

🗣️Nederlands

☑️ Inschrijving is verplicht

💸 Toegangsprijs is €100

Huistaken maken, lessen voorbereiden, …kinderen en jongeren zijn er niet altijd even enthousiast voor en kunnen er soms moeilijk toe bewogen worden. Hoe kun je hen (terug) motiveren voor de school? Hoe krijg je hen zover dat ze huistaken en lessen degelijk aanpakken, en gemaakte afspraken naleven? 

Tijdens deze studiedag wordt vanuit wetenschappelijk oogpunt van de Zelf-Determinatie Theorie en in interactie met de deelnemers een antwoord geformuleerd op deze vragen. Aan de hand van interactieve werkvormen en oefeningen wordt ingegaan op welke verschillende types motivatie er bestaan, welke types motivatie goed zijn en welke minder goed, en hoe een leerkracht (via zijn/haar lesstijl) op deze types motivatie kan inspelen. Je brengt als deelnemer ook je eigen motiverende stijl in kaart en krijgt concrete handvatten aangereikt om hiermee aan de slag te gaan. 

Doelstellingen

  • Verstrekken van diepgaand inzicht in de Zelf-Determinatie Theorie.
  • Stimuleren van reflectie en discussie rond een motiverende aanpak van leerkrachten. 
  • Geven van concrete aanbevelingen over hoe leerkrachten op een motiverende wijze kunnen lesgeven.
  • Bespreken van cases van scholen die een motivationele werking hebben uitgebouwd. 

 Programma

  • 09u00 – 09u30: Opening en introductie
  • 09u30 – 10u45: Theoretische en wetenschappelijke inzichten (deel I)
  • 10u45 – 11u15: Koffiepauze
  • 11u15 – 12u30: Theoretische en wetenschappelijke inzichten (deel II)
  • 12u30 – 13u30: Lunch
  • 13u30 – 14u45: Workshop 1: Betrokkenheid stimuleren en motiverend evalueren
  • 14u45 – 16u00: Workshop 2: Op een motiverende wijze grenzen trekken en handhaven
  • 16u00 – 16u30: Koffiepauze
  • 16u30 – 17u00: Reflectie en vragenronde

Sprekers

Maarten Vansteenkiste (hoogleraar) en Nathalie Aelterman (post-doctoraal onderzoeker) zijn verbonden aan de Vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie en Leen Haerens (hoofddocent) is verbonden aan de Vakgroep Sport- en Bewegingswetenschappen van de Universiteit Gent.

Geïnspireerd door de Zelf-Determinatie Theorie houden ze zich bezig met de vraag "Waarom mensen doen wat ze doen?". Ze onderzoeken de impact van de kwaliteit van motivatie op het psychosociaal functioneren van leerlingen en bestuderen hoe leerkrachten en directies een motiverende rol kunnen spelen in het stimuleren van de duurzame motivatie en groei van jongeren. Ze publiceerden al talrijke wetenschappelijke bijdrages en praktijkboeken over dit thema.