Zelfmotivatie 

Een doctoraatsproject naar hoe leerlingen en studenten zichzelf kunnen motiveren tijdens een motivationele dip.

In dit doctoraatsproject ligt de focus op het concept ‘motivationele zelfregulatie’ of ‘zelfmotivatie’. Zelfmotivatie omhelst zowel het eigen motivationeel bewustzijn, als de verschillende strategieën die een persoon kan gebruiken om de eigen motivatie te versterken, behouden of beïnvloeden.

Binnen dit project wordt er in het bijzonder gekeken naar de onderwijscontext: hoe kunnen leerlingen en studenten zichzelf motiveren op het moment dat ze minder gemotiveerd zijn voor hun studiewerk. Daarnaast richt het onderzoek zich ook op het verder uitdiepen van het concept ‘zelfmotivatie’, door bijvoorbeeld na te gaan hoe dit samenhangt met andere vormen van zelfregulatie (zoals emotie-regulatie) en te bekijken hoe die vaardigheden om zichzelf te motiveren ontwikkelen.

Verdere informatie:

  • Looptijd: juni 2024 – juni 2028
  • Financieringsbron: Fonds Ga voor geluk (leerstoel jongerenmotivatie)
  • Betrokken onderzoekers: Elke Pinoy, dr. Sofie Morbée, Dr. Joachim Waterschoot, Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste

Doelstellingen

Een eerste luik binnen dit project richt op de conceptuele verheldering van zelfmotivatie van de Zelfdeterminatie Theorie, met volgende doelstellingen:

  • Het identificeren en verhelderen van de componenten van zelfmotivatie: namelijk het motivationeel bewustzijn en de actiegerichte component.
  • Onderzoeken welke effecten autonomie-gerichte en controle-gerichte zelfmotivatie hebben op het functioneren van personen, in termen van motivatiekwaliteit, welzijn en gedrag.
  • Bestuderen welke factoren bijdragen aan het ontwikkelen van de capaciteit om zichzelf te motiveren. Dit gaat zowel over persoonlijke factoren, zoals andere zelfregulatie vaardigheden, en contextuele invloeden, zoals motiverende strategieën van ouders en leerkrachten.

Een tweede luik aan dit doctoraatsproject is het ontwikkelen van online interventies die erop gericht zijn om de kwaliteit van de zelfmotivatie van jongeren en adolescenten te verbeteren. Enerzijds houdt dit het verhogen van het motivationeel bewustzijn in, anderzijds het aanleren en versterken van bepaalde strategieën. Meer specifiek richten de interventies zich erop om het gebruik autonomie-gerichte strategieën aan te leren en versterken, en het gebruik van controle-gerichte strategieën te laten afnemen.