Publicatie rapport: "Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat leerlingen smartphoneregels aanvaarden? Van striktheid tot motiverende communicatie"

Gepubliceerd op 21 september 2025 om 17:36

Het gebruik van smartphones in de klas zorgt al jaren voor discussie in het onderwijs. Op 20 december 2024 besliste het Ministerie van Onderwijs dat vanaf september 2025 een totaalverbod op smartphones en smarttoestellen wordt ingevoerd in het basis- en secundair onderwijs (met uitzondering van de derde graad). Scholen krijgen daarbij de ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit verbod handhaven.

In het licht van deze ingrijpende beleidswijziging onderzoeken wij de impact van een smartphoneban op leerlingen. Via een natuurlijk veldexperiment met drie meetmomenten (vóór de invoering, onmiddellijk erna, en een half jaar later) willen we zicht krijgen op zowel de korte- als de middellangetermijneffecten.

Vandaag publiceren we het eerste rapport van dit onderzoeksproject. Hierin focussen we op de cruciale vraag in welke mate leerlingen gemotiveerd zijn om de smartphoneregels na te leven, en hoe zij de communicatie van leerkrachten rond deze regels ervaren.

We brachten in kaart:

  • hoe strikt het huidige smartphonebeleid op scholen is,

  • in welke mate leerlingen dit beleid als motiverend ervaren,

  • en hoe striktheid en motiverende communicatie samenhangen met het smartphonegebruik van leerlingen, zowel tijdens schooluren als in hun vrije tijd.

Deze inzichten vormen een belangrijke eerste stap richting een evidence-based kader dat scholen en leerkrachten kan ondersteunen bij het uitwerken van een duurzaam smartphonebeleid.

👉 Het volledige rapport kan je hier downloaden:

RAPPORT: Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat leerlingen smartphoneregels aanvaarden? Van striktheid tot motiverende communicatie

Auteurs (in alfabetische volgorde na de eerste auteur): Van de Casteele Marlies, Bradt Lowie, Ponnet Koen, Soenens Bart, Vansteenkiste Maarten

Contact: Marlies.VandeCasteele@UGent.be