Publicatie rapport: "Het ABC van onderwijspersoneel als motor voor jobwelzijn: Inzichten uit de eerste uitrol van de Motivatiemonitor"

Gepubliceerd op 10 oktober 2025 om 08:42

Het welbevinden en de motivatie van leerkrachten zijn uitermate belangrijk binnen een schoolomgeving. Leerlingen hebben er alle baat bij dat hun leraren gemotiveerd zijn en zich goed voelen op school. Om het functioneren van leraren in kaart te brengen en onderzoek te doen naar de faciliterende rol van directies en de schoolorganisatie werd in het voorjaar van 2025 de Motivatiemonitor voor de eerste maal gelanceerd. Deze bevraging brengt zowel organisatiekenmerken, de psychologische basisbehoeften en een resem wenselijke (bijv. jobtevredenheid en vitaliteit) en onwenselijke (bijv. burn-out, verloopintentie) uitkomsten in kaart.

Over deze bevraging wordt op twee manieren gerapporteerd. Ten eerste krijgen deelnemende scholen, dankzij de betrokken partner Impetus Academy, een spin-off van de UGent, een schoolspecifiek verslag. Dit rapport is als het ware een foto van de diverse gemeten psychologische parameters. Het biedt scholen directe aanknopingspunten voor zelfreflectie en helpt hen om beleidskeuzes te maken om te werken aan een motiverende werkomgeving. Ten tweede vormt de bevraging een basis voor analyses op een macroniveau, waarbij een globaal beeld wordt geschetst van het functioneren van het onderwijspersoneel. Tegelijk worden de data op een meer diepgaande wijze geanalyseerd om prangende onderzoeksvragen te beantwoorden.
Dit wetenschappelijk rapport sluit aan bij dit tweede doel. Er worden algemene resultaten besproken, met bijzondere aandacht voor het welbevinden van het onderwijspersoneel. Daarbij wordt onderzocht of de bouwstenen waarop het netwerk Warme Scholen inzet, bijdragen aan dit welzijn. Meer bepaald wordt nagegaan in welke mate deze bouwstenen bijdragen aan de bevrediging van de psychologische basisbehoeften (autonomie, verbondenheid en competentie) van leerkrachten, en of dit samenhangt met wenselijke uitkomsten zoals vitaliteit en blijf-intentie, en onwenselijke uitkomsten zoals het risico op burn-out en verloopintentie.

RAPPORT: 'Het ABC van onderwijspersoneel als motor voor jobwelzijn: Inzichten uit de eerste uitrol van de Motivatiemonitor'

Auteurs (in alfabetische volgorde na de eerste auteur): Morbée Sofie, Pinoy Elke, Vansteenkiste Maarten

Contact: Sofie.Morbée@ugent.be