Hoe ouderlijke communicatie en ervaringen binnen en buiten games samen gezond gamen bij jongeren kunnen ondersteunen

Het onderzoeksproject Gameable onderzoekt hoe ouders hun adolescenten kunnen begeleiden naar een evenwichtige en gezonde omgang met games. Omdat onderzoek aantoont dat de grenzen tussen gamen en gokken vandaag de dag almaar meer vervagen, kijken we hierbij ook naar hoe ouders ervoor kunnen zorgen dat gamen niet leidt tot gokgedrag. We focussen op de rol van ouderlijke communicatie en op de wisselwerking tussen ervaringen binnen games en het dagelijks leven van jongeren.

Meer informatie

  • Looptijd: oktober 2021 - september 2025.
  • Financieringsbron: FWO
  • Betrokken onderzoekers: Lowie Bradt, Prof. Dr. Bart Soenens, Prof. Dr. Rozane De Cock
  • Externe partners: KU Leuven, Hogeschool UCLL
  • Externe websitehttps://www.gameable.info/

 

Doelstellingen

In dit onderzoek kijken we hoe ouders kunnen bijdragen aan een gezonde plaats voor gamen in het leven van hun tieners. We analyseren hoe ouders met regels rond gamen, gesprekken over gamen en hun communicatiestijl hierbij invloed hebben op het gamegedrag van jongeren.

Daarnaast bestuderen we hoe game-ervaringen en ervaringen buiten het gamen elkaar beïnvloeden. Hoe beïnvloeden wat jongeren doen in games hun motivatie op school of mentaal welzijn? En hoe kleuren offline gebeurtenissen de manier waarop jongeren gamen?

Door deze dubbele focus (op ouder-kind communicatie en de interactie tussen het leven binnen en buiten gamen) willen we concrete handvaten aanreiken voor gezinnen, professionals die met jongeren werken en scholen.

Centrale onderzoeksvragen

  • Hoe kunnen ouders ervoor zorgen dat hun adolescenten op een gezonde manier omgaan met games en gamen niet ontspoort richting gokken?
  • Hoe beïnvloeden de dynamieken tussen ervaringen in en buiten games de mate waarin gamen gezond en geïntegreerd blijft in het leven van jongeren?

 

Publicaties

Bradt, L., De Cock, R., Vansteenkiste, M., Vrijders, B., & Soenens, B. (2024). Similarities and differences between parents' and adolescents' views on playing video games: a Social Domain Theory approach. [Manuscript submitted for publication]

Bradt, L., Grosemans, E., De Cock, R., Dupont, B., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2024). Does parents' perceived style of setting limits to gaming matter? The interplay between profiles of parental mediation and BIS/BAS sensitivity in problematic gaming and online gambling. Journal of Adolescence, 96(3), 580–597.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jad.12271 . Dit zou wel nog toegevoegd mogen worden.

Bradt, L., Soenens, B., De Cock, R., Zaman, B., Grosemans, E., Denoo, M. (2022). Antecedents and consequences of parents’ restrictive mediation and communication styles in the domain of gamingEuropean Association of Research on Adolescence Conference, Dublin.

Bradt, L., Vermote, B., Zaman, B., Vansteenkiste, M., Van de Casteele, M., & Soenens, B. (2023). Are Video Games and School Conflictual or Complementary Contexts for Affording Psychological Need Fulfillment? Interacting with Computers. https://doi.org/10.1093/iwc/iwae039