Klimaat en natuur

Binnen het onderwijs onderzoeken we hoe motivatie en welbevinden van leerlingen, studenten, leerkrachten en docenten tot stand komen en hoe deze duurzaam ondersteund kunnen worden. Vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) kijken we naar de rol van basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie in leerprocessen, prestaties en psychologisch welzijn. Ons onderzoek bestrijkt alle onderwijsniveaus (van basisonderwijs tot hoger onderwijs) en richt zich op zowel leerlingen en studenten als de professionals die hen begeleiden. We combineren grootschalige bevragingen met experimenteel onderzoek om te begrijpen welke onderwijsomgevingen motivatie versterken, stress verminderen en leerplezier bevorderen.

Kernbevindingen

  • Bevinding 1
  • Bevinding 2
  • Bevinding 3
  • Bevinding 4
  • Bevinding 5

Kernpublicaties

Boncquet, M., Soenens, B., Verschueren, K., Lavrijsen, J., Flamant, N., & Vansteenkiste, M. (2020). Killing two birds with one stone: The role of motivational resources in predicting changes in achievement and school well-being beyond intelligence. Contemporary Educational Psychology, 63, Article 101905. Link

Mouratidis, A., Michou, A., Aelterman, N., Haerens, L., & Vansteenkiste, M. (2018). Begin-of-school-year perceived autonomy-support and structure as predictors of end-of-school-year study efforts and procrastination: The mediating role of autonomous and controlled motivation. Educational Psychology, 38(4), 435–450. Link

Vermote, B., Aelterman, N., Beyers, W., Aper, L., Buysschaert, F., & Vansteenkiste, M. (2020). The role of teachers’ motivation and mindsets in predicting a (de)motivating teaching style in higher education: A circumplex approach. Motivation and Emotion, 44(2), 270–294. Link