Sociale media en gaming
Binnen het domein sociale media en gaming bestuderen we hoe het gebruik van media het welzijn en schools functioneren van jongeren beïnvloedt. We onderzoeken zowel de positieve als negatieve effecten van mediagebruik, en gaan na welke factoren bijdragen aan problematisch gebruik bij sommige jongeren, en wat er juist voor zorgt dat anderen floreren en een sterke identiteit ontwikkelen via media.
Vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) bekijken we hoe de bevrediging van basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie in zowel de online als offline context samenhangt met de impact van mediagebruik. We besteden daarbij aandacht aan de rol van smartphonerestricties op school en aan de communicatie van ouders over mediagebruik, zoals regels rond gaming en sociale media-inhoud.
Kernbevindingen
- Gamen is een valide en waardevolle vorm van entertainment en vrijetijdsbesteding voor jongeren. Het is een plek waar ze zich, veelal op een gezonde manier, kunnen uitleven en vriendschap kunnen smeden en verder bestendigen.
- Niet zozeer de tijd die jongeren op digitale media doorbrengen is doorslaggevend, maar vooral wat ze daar doen en ervaren bepaalt de impact.
- Onvervulde psychologische basisbehoeften vergroten het risico op ongezond mediagebruik.
- Wanneer we oplossingen willen bieden voor problematisch overmatig gebruik van media, is het belangrijk om ook te focussen op de offline wereld en niet enkel digitale geletterdheid aan te pakken.
- Regels rond gamen op zich hebben meestal geen uitgesproken positief of negatief effect. Wat telt, is dat ouders het nut van die regels uitleggen, samen bekijken of ze haalbaar zijn, en het gamegedrag van hun kind serieus nemen.
Kernpublicaties
Bradt, L., Grosemans, E., De Cock, R., Dupont, B., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2023). Does parents’ perceived style of setting limits to gaming matter? Journal of Adolescence, 1–18.