Beperking


Binnen het domein beperking onderzoeken we hoe psychosociale ontwikkeling en (ouder-kind)relaties vorm krijgen bij personen met een beperking. Vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) bestuderen we hoe de vervulling van basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie bijdraagt aan welzijn, gedragsontwikkeling en identiteitsvorming.

Ons onderzoek richt zich op kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking, én op hun directe context. We leggen de focus op diverse levensdomeinen zoals opvoeding, welbevinden, school functioneren en eetgedrag. Daarbij combineren we grootschalige (langetermijn)onderzoeken met interventiestudies, en zetten we kwalitatieve onderzoeksmethoden in om de ervaringen van personen met een beperking en hun omgeving diepgaander te begrijpen. Zo brengen we niet alleen algemene patronen in kaart, maar geven we ook ruimte aan individuele verhalen en perspectieven.

Kernbevindingen

  • Behoefte-ondersteunend ouderschap hangt bij zowel jongeren met als zonder beperking samen met positieve ontwikkelingsuitkomsten, terwijl opvoeding die psychologische basisbehoeften ondermijnt, gepaard gaat met minder adaptieve ontwikkeling.
  • De combinatie van kindkenmerken en opvoedstijl speelt een bepalende rol in de ontwikkeling van kinderen met en zonder een beperking.
  • Het verbeteren van de kwaliteit van motivatie bij atleten kan hun welzijn beschermen en hun prestaties in de Paralympische sport versterken.

Kernpublicaties

De Clercq, L., Van Der Kaap-Deeder, J., Dieleman, L. M., Soenens, B., Prinzie, P., & De Pauw, S. S. W. (2019). Parenting and Psychosocial Development in Youth with and without Autism Spectrum Disorder, Cerebral Palsy, and Down Syndrome: a Cross-Disability Comparison. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 3(2), 220–234. 

Dieleman, L. M., Soenens, B., Prinzie, P., De Clercq, L., Ortibus, E., & De Pauw, S. S. (2020). Daily parenting of children with cerebral palsy: The role of daily child behavior, parents’ daily psychological needs, and mindful parenting. Development And Psychopathology, 33(1), 184–200. 

Harris, H. A., Derks, I. P. M., Prinzie, P., Louwerse, A., Hillegers, M. H. J., & Jansen, P. W. (2023). Interrelated development of autism spectrum disorder symptoms and eating problems in childhood: a population-based cohort. Frontiers in Pediatrics, 11. 

Arana, C. C., Van IJzendoorn, M. H., Serrano-Juarez, C. A., De Pauw, S. S. W., & Prinzie, P. (2023). Interventions to improve executive functions in children and adolescents with acquired brain injury: a systematic review and multilevel meta-analysis. Child Neuropsychology, 1–24.