Bewustzijn en mindfulness
Binnen het domein Bewustzijn en Mindfulness onderzoeken we hoe mensen zich bewust worden van hun innerlijke ervaringen en actief omgaan met hun psychologische noden. Vanuit ons onderzoek beschouwen we mindfulness niet enkel als een techniek, maar als een houding van openheid en autonomie die mensen helpt hun gedrag in lijn te brengen met hun waarden en behoeften. Ons onderzoek richt zich op jongeren, ouders en volwassenenen integreert inzichten uit de ontwikkelingspsychologie, klinische psychologie en motivatiepsychologie. Daarbij verkennen we hoe aandachtig aanwezig zijn in het moment bijdraagt aan coping, veerkracht, slaapkwaliteit en mentaal welzijn, en hoe mensen actief hun psychologische noden kunnen craften, oftewel zelf vormgeven, in het dagelijks leven.
Kernbevindingen
-
Mindfulness versterkt psychologische groei. Een open, accepterende aandacht helpt mensen hun autonomie, competentie en verbondenheid beter te herkennen en vervullen.
-
Bewust handelen beschermt tegen verveling en stress. Tijdens de COVID-19-lockdown bleek dat jongeren die hun aandacht konden richten op betekenisvolle activiteiten zich minder verveelden en beter in hun vel zaten.
-
Psychologische noodvervulling en slaapkwaliteit versterken elkaar. Wie zich psychologisch voldaan voelt, slaapt beter en voldoende slaap bevordert op zijn beurt aandacht en emotionele regulatie.
Kernpublicaties
Waterschoot, J., Van der Kaap-Deeder, J., Morbée, S., Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2021). “How to unlock myself from boredom?” The role of mindfulness and a dual awareness-and action-oriented pathway during the COVID-19 lockdown. Personality and Individual Differences, 175, 110729.
Campbell, R., Vansteenkiste, M., Delesie, L., Soenens, B., Tobback, E., Vogelaers, D., & Mariman, A. (2019). The role of basic psychological need satisfaction, sleep, and mindfulness in the health-related quality of life of people living with HIV. Journal of health psychology, 24(4), 535-545.
Dieleman, L. M., Soenens, B., Prinzie, P., De Clercq, L., Ortibus, E., & De Pauw, S. S. (2021). Daily parenting of children with cerebral palsy: The role of daily child behavior, parents’ daily psychological needs, and mindful parenting. Development and psychopathology, 33(1), 184-200.