Emotieregulatie

Binnen het domein emotieregulatie onderzoeken we hoe kinderen, adolescenten en jongvolwassenen leren omgaan met emoties en welke factoren deze processen beïnvloeden. We bestuderen de rol van gehechtheid, autonomie-ondersteuning en contextuele stressoren in het ontwikkelen van adaptieve en maladaptieve regulatiestrategieën. Daarnaast focussen we op de strategieën die  kinderen, jongeren en volwassenen inzetten om met moeilijke situaties om te gaan. Ons onderzoek combineert dagboekstudies en experimentele methoden om te begrijpen hoe emotieregulatie samenhangt met psychisch welzijn en kwetsbaarheid voor depressieve symptomen. Met deze inzichten willen we bijdragen aan interventies die kinderen, jongeren en volwassenen helpen veerkrachtig om te gaan met uitdagingen.

Kernpublicaties

Brenning, K. M., Soenens, B., Braet, C., & Bosmans, G. (2012). Attachment and depressive symptoms in middle childhood and early adolescence: Testing the validity of the emotion regulation model of attachment. Personal Relationships, 19(3), 445–464. 

Brenning, K., Soenens, B., Van Petegem, S., & Vansteenkiste, M. (2015). Perceived Maternal Autonomy Support and Early Adolescent Emotion Regulation: A Longitudinal Study. Social Development, 24(3), 561–578. 

Van Beveren, M., Harding, K., Beyers, W., & Braet, C. (2017). Don’t worry, be happy: The role of positive emotionality and adaptive emotion regulation strategies for youth depressive symptoms. British Journal Of Clinical Psychology, 57(1), 18–41.

Braet, J., Volkaert, B., Braet, C., & Wante, L. (2025). Does Context Matter? Daily Diary Study Exploring the Effects of Stressor Intensity and Perceived Controllability on the Relationship Between Emotion Regulation and Affect in Adolescents. Journal Of Youth And Adolescence, 54(4), 1042–1057.