Internalisatie

Binnen de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) neemt het proces van internalisatie een centrale rol in. Dit proces omhelst hoe mensen eigenaarschap verwerven over waarden, normen of activiteiten. Zo speelt internalisatie bijvoorbeeld een centrale rol bij motivatie: van amotivatie (gebrek aan motivatie, geen internalisatie), via gecontroleerde motivatie (druk ervaren, gedeeltelijke internalisatie), tot autonome motivatie (iets doen omdat het persoonlijk belangrijk of leuk is, volledige internalisatie). Ons onderzoek richt zich op hoe dit proces kan worden begrepen en ondersteund, met grootschalige bevragingen en interventies om te begrijpen welke contextuele (bv. ouders, leerkrachten) en persoonlijke factoren bijdragen aan optimale internalisatie.

Kernbevindingen

  • Het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften vergemakkelijkt internalisatie. Wanneer mensen zich vrij voelen in hun keuzes, zich bekwaam ervaren en verbonden voelen met anderen, internaliseren ze sneller externe waarden.

  • Studies in scholen en universiteiten laten zien dat motiverende leerkrachtstijlen (bv. autonomie-ondersteunend lesgeven) internalisatie bevorderen. Leerlingen ervaren dan dat leren niet alleen moet, maar ook zinvol en waardevol is.

  • In werkomgevingen en gezondheidsinterventies (bv. stoppen met roken, sporten) blijkt internalisatie cruciaal om gedragsverandering vol te houden. Mensen die waarden en doelen echt eigen maken, blijven langer gemotiveerd.

  • Wanneer gedrag sterk gecontroleerd wordt door externe druk of beloningen, neemt de kans op internalisatie af. Dit kan leiden tot verminderde intrinsieke motivatie en zelfs negatieve effecten op welzijn.

Kernpublicaties

Aelterman, N., Vansteenkiste, M., & Haerens, L. (2019). Correlates of students’ internalization and defiance of classroom rules: A self‐determination theory perspective. British journal of educational psychology, 89(1), 22-40. 

Goethals, E. R., Soenens, B., de Wit, M., Vansteenkiste, M., Laffel, L. M., Casteels, K., & Luyckx, K. (2019). “Let's talk about it” The role of parental communication in adolescents' motivation to adhere to treatment recommendations for type 1 diabetes. Pediatric diabetes, 20(7), 1025-1034. 

Vansteenkiste, M., Soenens, B., Van Petegem, S., & Duriez, B. (2014). Longitudinal associations between adolescent perceived degree and style of parental prohibition and internalization and defiance. Developmental psychology, 50(1), 229-236.