Intrinsieke motivatie

Binnen de Zelf-Determinatietheorie (ZDT) worden kwalitatief verschillende vormen van motivatie onderscheiden. Intrinsieke motivatie is een volledig geïnternaliseerde vorm van motivatie en wordt benoemd als ‘goesting’. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, ondernemen activiteiten omdat ze deze activiteit zelf leuk en interessant vinden en niet zozeer omdat ze een doel willen bereiken aan de hand van de activiteit. Intrinsieke motivatie wordt in verband gebracht met tal van positieve uitkomsten, zoals een beter welzijn en betere prestaties. Binnen onze onderzoeksgroep doen we onderzoek naar hoe we intrinsieke motivatie bij mensen kunnen aanwakkeren, zoals bijvoorbeeld door motiverende leerkrachtstijlen of een motiverende werkomgeving. Daarnaast onderzoeken we aan de hand van interventies hoe we mensen kunnen versterken om hun eigen intrinsieke motivatie te versterken.

Kernbevindingen

  • Kwaliteit van motivatie: Onderzoek toont dat autonome vormen van motivatie, met intrinsieke motivatie als summum, leiden tot betere prestaties, meer doorzettingsvermogen en groter welzijn. Gecontroleerde motivatie kan gedrag wel sturen, maar is minder duurzaam en vaak stressvoller.

  • Contexten die keuzevrijheid en zelfsturing bieden, vergroten intrinsieke motivatie. Bijvoorbeeld leerkrachten die leerlingen laten meebeslissen of werkgevers die ruimte geven voor eigen initiatief.

  • Leerlingen die intrinsiek gemotiveerd zijn, leren dieper, onthouden beter en ervaren meer plezier. Autonomie-ondersteunend lesgeven is een belangrijke voorspeller.

  • Op de werkvloer leidt intrinsieke motivatie tot meer bevlogenheid, minder burn-out en hogere productiviteit. Leiderschap dat autonomie en competentie ondersteunt, bevordert dit.

Kernpublicaties

Haerens, L., Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Soenens, B., & Van Petegem, S. (2014). Do perceived autonomy-supportive and controlling teaching relate to physical education students’ motivational experiences through unique pathways? Distinguishing between the bright and dark side of motivation. Psychology Of Sport And Exercise, 16, 26–36. 

Abós, Á., Haerens, L., Sevil, J., Aelterman, N., & García-González, L. (2018). Teachers’ motivation in relation to their psychological functioning and interpersonal style: A variable- and person-centered approach. Teaching And Teacher Education, 74, 21–34. 

Mabbe, E., Soenens, B., De Muynck, G., & Vansteenkiste, M. (2018). The impact of feedback valence and communication style on intrinsic motivation in middle childhood: Experimental evidence and generalization across individual differences. Journal Of Experimental Child Psychology, 170, 134–160.