Gameable

Hoe ouderlijke communicatie en ervaringen binnen en buiten games samen gezond gamen bij jongeren kunnen ondersteunen

Dit onderzoeksproject onderzoekt hoe ouders hun adolescenten kunnen begeleiden naar een evenwichtige en gezonde omgang met games. We focussen op de rol van ouderlijke communicatie en op de wisselwerking tussen ervaringen binnen games en het dagelijks leven van jongeren.

Meer informatie

  • Looptijd: oktober 2021 - september 2025.
  • Financieringsbron: FWO
  • Betrokken onderzoekers: Lowie Bradt, Prof. Dr. Bart Soenens, Prof. Dr. Rozane De Cock, Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste
  • Externe partners: KU Leuven
  • Externe website: https://www.gameable.info/

Doelstellingen

In dit onderzoek kijken we hoe ouders kunnen bijdragen aan een gezonde, geïntegreerde plaats voor gamen in het leven van hun tieners. We analyseren hoe opvoedingsstrategieën - zoals regels, gesprekken of gedeelde ervaringen - en hoe je hierbij communiceert invloed hebben op gamegedrag en de houding van jongeren. Daarbij zien we ouderlijke mediatie als een middel om de autonomie, verbondenheid en competentie van jongeren te versterken of verzwakken.

Daarnaast bestuderen we hoe game-ervaringen en ervaringen buiten het gamen elkaar beïnvloeden. Hoe beïnvloeden bijvoorbeeld succes in games hun motivatie op school, relaties of mentaal welzijn? En hoe kleuren offline gebeurtenissen de manier waarop jongeren gamen?

Door deze dubbele focus (op ouder-kind communicatie en de interactie tussen het leven binnen en buiten gamen) willen we concrete handvaten aanreiken voor gezinnen, professionals die met jongeren werken en scholen.

Centrale onderzoeksvragen

  • Hoe kunnen ouders ervoor zorgen dat hun adolescenten op een gezonde manier omgaan met games?
  • Hoe beïnvloeden de dynamieken tussen ervaringen in en buiten games de mate waarin gamen gezond en geïntegreerd blijft in het leven van jongeren?

Publicaties

Bradt, L., Vermote, B., Zaman, B., Vansteenkiste, M., Van de Casteele, M., & Soenens, B. (2023). Are Video Games and School Conflictual or Complementary Contexts for Affording Psychological Need Fulfillment? Interacting with Computers. https://doi.org/10.1093/iwc/iwae039

Bradt, L., Soenens, B., De Cock, R., Zaman, B., Grosemans, E., Denoo, M. (2022). Antecedents and consequences of parents’ restrictive mediation and communication styles in the domain of gaming. European Association of Research on Adolescence Conference, Dublin.

Bradt, L., De Cock, R., Vansteenkiste, M., Vrijders, B., & Soenens, B. (2024). Similarities and differences between parents' and adolescents' views on playing video games: a Social Domain Theory approach. [Manuscript submitted for publication]