De Welzijnsmonitor: Psychische gezondheid, basisbehoeften en studiemotivatie van studenten in het hoger onderwijs in Vlaanderen. Academiejaar 2022-2023

Gepubliceerd op 10 mei 2023 om 12:00

De overgang naar het hoger onderwijs vormt een belangrijke ontwikkelingsfase waarin jongeren evolueren naar de volwassenheid. Deze periode biedt kansen voor groei op het vlak van autonomie, verbondenheid en competentie, maar gaat ook gepaard met een verhoogde kwetsbaarheid voor emotionele problemen. Wereldwijd onderzoek toont aan dat de leeftijd van 18 tot 24 jaar cruciaal is voor het ontstaan van psychische stoornissen, wat het belang benadrukt van een preventief beleid dat inzet op mentaal welzijn, veerkracht en motivatie bij studenten.

Binnen het Vlaamse beleid Studentenwelzijn vormt de Welzijnsmonitor een centraal instrument. Deze monitor, ingebed in het public mental health-perspectief, brengt jaarlijks de psychische gezondheid, veerkracht en studiemotivatie van studenten in kaart op basis van wetenschappelijke data. De resultaten dienen als basis voor gerichte acties en beleidsinitiatieven die het studentenwelzijn duurzaam versterken. Dit rapport bespreekt de eerste resultaten van de Welzijnsmonitor 2022-2023 en formuleert concrete aanbevelingen voor beleid en praktijk, met verdere opvolging via het online platform MoodSpace.

Van Hees, V., Bruffaerts, R., Vansteenkiste, M., Flamant, N., Bootsma, E., Jansen, L. & Voorspoels, W. (2023). Psychische gezondheid, basisbehoeften en studie-motivatie van studenten in het hoger onderwijs in Vlaanderen. Academiejaar 2022-2023. In opdracht van de Vlaamse overheid: Brussel.

Contact: Sofie.Morbée@ugent.be